Categorie | Koopadvies

Garantie bijkopen, zin of onzin?

Gepost op 15 April 2009

Garantie bijkopen Vraag:
De verkoper van uw mobiele telefoon beweert dat u bij de reparatie van een kapotte telefoon alleen recht hebt op een leenexemplaar als u garantie bijkoopt? Klopt dat?

 

Antwoord:
Nee, de verkoper is verplicht om de overlast tijdens de reparatie voor u zo veel mogelijk te beperken. Als de telefoon bijvoorbeeld gerepareerd moet worden, dan kan hij u een leenexemplaar geven. U zult niet zo snel een leenexemplaar krijgen van bijvoorbeeld een wasmachine, omdat het veel tijd kost op het apparaat te vervoeren en te installeren. Ook van producten die u niet dringend nodig hebt, zult u geen leenexemplaar krijgen.

 

Uitleg:
Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Het lijkt aantrekkelijk, maar het is voor een groot deel overbodig. De verkoper moet u namelijk altijd een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar.

Soms biedt het bijkopen van garantie wel voordelen. U hebt, afhankelijk van de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld recht op een nieuwe wasmachine als de oude na vier jaar onherstelbaar kapot gaat. Een ander voordeel is dat niet u maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is.

Stem of voeg toe aanPlaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Geen commentaren mogelijk.