Vraag:
De verkoper van uw mobiele telefoon beweert dat u bij de reparatie van een kapotte telefoon alleen recht hebt op een leenexemplaar als u garantie bijkoopt? Klopt dat?
Antwoord:
Nee, de verkoper is verplicht om de overlast tijdens de reparatie voor u zo veel mogelijk te beperken. Als de telefoon bijvoorbeeld gerepareerd moet worden, dan kan hij u een leenexemplaar geven. U zult niet zo snel een leenexemplaar krijgen van bijvoorbeeld een wasmachine, omdat het veel tijd kost op het apparaat te vervoeren en te installeren. Ook van producten die u niet dringend nodig hebt, zult u geen leenexemplaar krijgen.
Uitleg:
Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Het lijkt aantrekkelijk, maar het is voor een groot deel overbodig. De verkoper moet u namelijk altijd een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar.
Soms biedt het bijkopen van garantie wel voordelen. U hebt, afhankelijk van de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld recht op een nieuwe wasmachine als de oude na vier jaar onherstelbaar kapot gaat. Een ander voordeel is dat niet u maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is.