Rechten en garantie bij aankoop defect product

Gepost op 15 April 2009

ls u iets koopt, zit u eraan vast. Bij sommige winkels kunt u uw aankoop nog ruilen, maar lang niet alle winkels bieden deze service. Denk dus altijd goed na voordat u iets koopt en laat u bij twijfel niet overhalen door aanbiedingen die alleen vandaag gelden.

Rechten en garantie bij aankoop defect product Voordat u een dure aankoop als een wasmachine gaat doen, is het verstandig om uzelf de volgende vragen te stellen:

  • Kiest u voor een goedkoop product of neemt u liever een duurder product van een goed bekend staand merk?
  • Hebt u speciale eisen waaraan het product moet voldoen?
  • Wilt u een deskundige verkoper in een winkel die misschien duurder is, of neemt u genoegen met een minder deskundige voorlichting in een goedkopere winkel?
  • Wilt u een uitgebreide service van een winkel die misschien iets duurder is, of heeft u genoeg aan een standaardservice van een goedkopere winkel?

 

  • Is extra garantie bijkopen zinvol of niet?
  • Is de winkel aangesloten bij een geschillencommissie zodat een onafhankelijke partij naar uw eventuele klacht kijkt?

 

 

Als u een ondeugdelijk product hebt gekocht

1. Ga na of u niet zelf iets verkeerds hebt gedaan waardoor het product ondeugdelijk is geworden. De winkelier is niet aansprakelijk als uw camera kapot is doordat u hem hebt laten vallen.

 

2. Zet op een rijtje waarom u ontevreden bent. Bijvoorbeeld:

  • het apparaat werkt niet of niet goed
  • het apparaat is beschadigd of heeft schoonheidsfouten
  • het apparaat is niet compleet
  • het apparaat werkt niet zoals is toegezegd door de verkoper
  • het apparaat werkt niet zoals is beloofd in de reclame

 

3. Bedenk welke oplossing u van de verkoper verwacht.

U kunt eerst kiezen voor:

  • reparatie van het product
  • vervanging van het product
  • nalevering van ontbrekende onderdelen

Daarna kunt u kiezen voor:

  • prijsvermindering
  • ontbinding van de overeenkomst

 

4. Neem zo snel mogelijk contact op met de verkoper, maar in ieder geval binnen twee maanden na de ontdekking van het gebrek.

 

5. Ga naar de verkoper, leg de klacht uit en stel uw oplossing van het probleem voor. De verkoper moet u:

  • een deugdelijk product leveren, door te repareren of door een nieuw product te leveren
  • binnen een redelijke termijn
  • zonder ernstige overlast voor de koper
  • zonder kosten voor de koper

 

6. Schrijf de verkoper een brief als u twijfelt of hij zal meewerken. Dit geeft u niet meer rechten, maar het maakt wel meer indruk. Bovendien versterkt het uw rechtspositie als u er samen niet uitkomt. Voor de zekerheid kunt u de brief aangetekend versturen. U kunt hem ook persoonlijk afgeven en voor ontvangst laten tekenen.
In de brief moet het volgende staan:
- uw klacht
- de oplossing die u wilt
- binnen welke termijn u een reactie verwacht

 

7. Als de verkoper niet mee wil werken, schrijf dan een brief naar de klantenservice van het bedrijf of naar de afdeling consumentenzaken van de juridische dienst van het bedrijf.

Stem of voeg toe aanPlaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Geen commentaren mogelijk.